POWERYOGA
Wat is poweryoga?

Poweryoga komt voort uit de Ashtanga yoga. De Ashtanga yoga bestaat uit een vaste series van houdingen. Bij de poweryoga wordt er uit die serie willekeurige houdingen genomen die aan elkaar verbonden worden door de zonnegroet, op dat moment vinhassa, genoemd. Bij de poweryoga wordt na de aardelementen ( dat kun je zien als een warming-up) altijd gestart met de zonnegroet. Deze zorgt dat de energie in het lichaam aangaat.

Zoals de naam doet vermoeden is Power Yoga een krachtige en dynamische vorm van Yoga. Daar waar Yoga door sommige gezien wordt als gracieus en elegant gaat Power Yoga verder.

Er wordt bij Power Yoga gebruik gemaakt van houdingen waarbij de  beweging centraal staan zoals de natuur die bedoeld heeft. Een onderdeel van Power Yoga is ook dat het complete lichaam erbij betrokken is. Dit leidt ertoe dat na een aantal weken Power Yoga jij je  fitter , energieker en kalmer voelt. Je spierkracht neemt toe en je wordt vitaler. Power Yoga heeft ondanks dit fysieke aspect wel alles met yoga te maken. Ook innerlijk verandert er namelijk wat als je Power Yoga beoefent. Emoties , spanningen en allerlei angsten sla je als mens op in je innerlijke systeem. Deze vaak ongewenste en soms ook schadelijke verborgen krachten worden in het lichaam losgemaakt en eruit gewerkt door het beoefenen van Power yoga.

Je mentale veerkracht wordt herontdekt en versterkt.
De nadruk bij Power Yoga ligt vooral bij het fysieke. Het is een lichaamsoefening, waarin de totale mens beschouwd wordt. In een Power Yoga sessie komen fysieke kracht, mentale kracht, souplesse, conditie en balans allemaal aan bod. Dit leidt ertoe dat alle systemen in het lichaam worden verbeterd. Poweryoga kan helpen om het hormonale stelsel te verbeteren, de bloedsomloop te stimuleren, het hart krachtiger te maken en het zenuwstelsel door de juiste ademhalingstechnieken meer tot rust te brengen. Bovendien helpt Power Yoga de spijsvertering en geeft het een stimulans aan het afvoersysteem.Hieronder alle voordelen nog een keer op een rij.

Stress vermindering
Yoga beperkt de fysieke invloed van stress op het lichaam. Wanneer je beweegt maak je meer endorfine aan (gelukshormoon). Dankzij de ontspannende werking van Yoga zal er zich een daling van het stresshormoon cortisol plaatsvinden in het lichaam. Bijkomende voordelen voor het lichaam zijn een verlaging van de bloeddruk en het hartritme, een verbeterde spijsvertering en een verhoogde immuniteit. Verder verzacht Yoga symptomen van angst, depressie, vermoeidheid, astma en slapeloosheid.

Pijnverlichting
Nog een voordeel van het beoefenen van Yoga is dat het pijn kan verzachten. Studies hebben aangetoond dat het uitoefenen van Yoga asanas (houdingen) en meditatie, of een combinatie van beide, de pijn verlicht van zowel kankerpatiŽnten, MS-patiŽnten, personen met immuniteitsziektes en een hoge bloeddruk, als van mensen met rug-en nekklachten en andere kwalen. Yoga beoefenaars geven aan dat Yoga zelfs helpt bij het verwerken van emotionele pijn.
Verbeterde ademhaling
Yoga leert mensen trager en dieper adem te halen. Dit leidt tot een betere longfunctie en het lichaam wordt erdoor aangespoord om te ontspannen. Zodoende verhoogt de hoeveelheid zuurstof die door het lichaam wordt opgenomen.

Lenigheid
Naast het verlichten van pijn, verbetert Pilates en Yoga ook de lenigheid en beweeglijkheid van het lichaam. Tijdens de eerste les Yoga kunnen velen hun tenen nog niet aanraken met gestrekte armen. Beetje bij beetje begint men echter de juiste spieren te gebruiken. Na een tijdje zullen de ligamenten (bindweefselbanden), pezen en spieren verlengen, waardoor het lichaam meer verschillende poses kan aannemen. Daarbovenop resulteert het beoefenen van Pilates en Yoga tot een betere lichaamshouding, dat op zijn beurt leidt tot het verzachten van nek-en spierklachten.

Versterkte kracht
Bij Yoga asanas (houdingen) wordt elke spier in het lichaam gebruikt, waardoor lichamelijke kracht toeneemt van top tot teen. Daarnaast versoepelt Yoga de stramme spieren in het lichaam.

Gewichtsverlies
Poweryoga helpt het lichaamsgewicht op peil te houden. Dankzij calorieverbranding en stressvermindering, spoort Yoga ook aan tot gezonder eten en leidt het tot een gevoel van lichamelijk welzijn en zelfvertrouwen.

Verbeterde bloedcirculatie
Yoga verbetert de werking van de bloedsomloop. Als gevolg van de verschillende asanas kan zuurstofrijk bloed de cellen van het lichaam beter bereiken.

Cardiovasculaire training
Zelfs lichte Yoga oefeningen hebben cardiovasculaire voordelen. Ze verlagen het hartritme, verhogen het uithoudingsvermogen en verbeteren de zuurstofopname.

Focus op het heden
Yoga helpt ons te concentreren op het heden en creŽert een goede balans tussen lichaam en geest. Daarbovenop leidt Yoga tot betere concentratie, coŲrdinatie, reactiesnelheid en een optimaal geheugen.

Innerlijke rust
Dankzij de meditative aspecten van Yoga plaatst de mens zich op een meer bevredigende spirituele manier in het leven. Emotionele en geestelijke aspecten worden helderder gezien. Negatieve ervaringen in het leven kunnen worden geordend door emotionele en geestelijke groei.





© 2015 | Privacy Policy  |  mail ons! | info@in2yourself.nl  |  bel M. 06 52 15 73 89